Międzywydziałowe Koło Naukowe Teoretyków Kultury Uniwersytetu Łódzkiego
piątek, 22 lutego 2008
MKTK: projekcje (naszych nowych nabytków dla Biblioteki)

We wtorek 26 lutego o godz. 18.00 zapraszamy na p

rojekcję wybranych filmów zaprezentowanych na wystawie

"Od monumentu do marketu. Sztuka wideo i przestrzeń publiczna"
(Kunsthalle, Wiedeń i "salon transmediale", Berlin) dołączonych do tomu pod tym samym tytułem (red. Piotr Krajewski, Violetta Kutlubasis-Krajewska, WRO Centrum Sztuki Mediów 2005).
 
 

 

"Dzięki specyfice wyboru przedstawiającego problematykę języka sztuki wobec przemian historycznych [...] program można oglądać wielorako. Jako obszerną retrospektywę polskiej twórczości wideo, w której prace z lat 70. sąsiadują z powstałymi w ostatnim okresie, reprezentującą różnorodność podejścia, dającą przykłady różnych ról, które może odgrywać artysta i rozmaitych mechanizmów, jakie sztuka w zetknięciu z przestrzenią publiczną niekiedy nieoczekiwanie uruchamia". [Ze wstępu.]

Zaprezentujemy filmy m.in. Józefa Robakowskiego, Wspólnoty Leeeżeć, Grupy Azorro i Wilhelma Sasnala.

Projekcję poprzedzi wprowadzenie w problematykę sztuki publicznej i jej marginesów oraz różnych konceptualizacji sfery publicznej (Jurgen Habermas, Nancy Fraser, Charles Husband, Chantal Mouffe).

Na ten temat słów kilka powie Łukasz Biskupski prosto z Holandii.
czwartek, 14 lutego 2008
Nowy sezon

Międzywydziałowe Koło Teoretyków Kultury 

 zaprasza na Powiew Wiosny:

 

>>>Sloterdijk cycle - cyniczny luty<<<

 

 

 

 

 

>>>>Krytyka cynicznego rozumu: 19, 26 luty

Cynizm, czyli zmierzch świadomości fałszywej

Współczesny świat wkroczył w epokę cynizmu - obwieszcza Peter Sloterdijk w "Krytyce cynicznego rozumu", której fragment dziś publikujemy. Wydana po raz pierwszy w 1983 roku (wkrótce ukaże się w Polsce nakładem Wydawnictwa Dolnośląskiego), 200 lat po filozoficznym manifeście oświecenia, Kantowskiej "Krytyce czystego rozumu", książka Sloterdijka w ironiczny sposób podsumowuje zarówno samo oświecenie, jak i próby jego filozoficznej dekonstrukcji przez "teorię krytyczną". Wszechobecny cynizm jest żywym świadectwem ich porażki. Oświeceniowa demaskacja osiągnęła w nim swój kres - z pełną świadomością tego, że "wie lepiej", pragmatycznie przystosowała się do istniejących warunków. Również teoria krytyczna pozostaje bezsilna wobec cynizmu, bowiem samo jego działanie opiera się na perfekcyjnym przyswojeniu i zarazem zneutralizowaniu jej nauk.

 

artykuł pochodzi z wydania EUROPA (89) 50/05 (14.12.2005)

 

>>>>>Pogarda mas: 4, 11 marca

 

Esej traktuje o szansach i konsekwencjach równouprawnienia mas w XX wieku i o walkach kulturowych we współczesnym społeczeństwie. Autor dowodzi, że walki o kulturę to nie tylko odbicie konfliktów społecznych - walk klasowych, walki płci, tarć między kulturami mniejszości i większości, między myśleniem w kategoriach racji Kościoła a aktywną sekularyzacją, ale przede wszystkim spór o zasadność i pochodzenie różnic.

 

http://www.mareno.pl/prod/MIDN/13-07-02918-X

 

◦◦◦◦◦◦◦◦ Spiskowcy wyobraźni - surrealistyczny marzec◦◦◦◦◦◦◦◦

 

 

 

◦◦◦◦◦◦◦◦ Agnieszka Taborska Spiskowcy wyobraźni. Surrealizm: 18, 25 marca

Książka jest pomysłową analizą surrealizmu na przykładzie sztuk plastycznych, kina, fotografii i literatury. Autorka sięga do początków nurtu, a następnie oprowadza nas po całym wieku XX, pokazując, jak surrealistyczne spojrzenie na świat łączy biografie rozmaitych artystów - tytułowych „spiskowców wyobraźni" - a tym samym kształtuje zarówno historię, jak i mitologię jednego z najważniejszych ruchów w sztuce współczesnej.

◦◦◦◦◦◦◦◦ Georges Bataille Erotyzm wyd.2: 25 marca, 1 kwietnia

Bataille'owskie rozróżnienie trzech postaci erotyzmu: erotyzmu ciała, erotyzmu serc i erotyzmu sacrum - jest jednym z podstawowych pojęć współczesnej antropologii. W pierwszym przypadku człowiek odnajduje swój pierwotny związek z przyrodą przede wszystkim za sprawą erotycznego upojenia, które jest chwilowym unicestwieniem granic własnego ja i utożsamieniem z pierwotnym bytem natury. Erotyzm, choć w pewnym sensie nieodłączny od doświadczenia prokreacji, jest samoistnym „eksperymentowaniem psychicznym", powiada Bataille, w poszukiwaniu sensu życia. Erotyzm serc - to romantyczna koncepcja fuzji bliskich dusz. Głębokim sensem trzeciej postaci erotyzmu, erotyzmu sacrum, analizowanego przez Bataille'a na podstawie obrzędów i rytuałów religijnych, ale także literatury, poezji, teatru etc., jest obalanie wszelkich struktur zamykających człowieka w wąskich ramach egzystencji (ramy społeczne, jednostkowa osobowość, ubiór, modele zachowania, itp.) w poszukiwania nieskończonej i niczym nieograniczonej jedności z bogiem. Erotyzm sacrum, będący zarazem doświadczenie estetycznym, etycznym i religijnym, jest definitywnych wykraczaniem człowieka poza siebie i swe ograniczenia.

 

◦◦◦◦◦◦◦◦ Julia Kristeva Czarne słońce: 8 kwietnia

Czarne słońce. Depresja i melancholia Julii Kristevej zamyka fascynująca trylogię opisującą trudne doświadczenia egzystencjalne człowieka. W Pouvoirs de l'horreur. Essai sur l'abjection, (Seuil: Paris 1980) Kristeva opisywała dwuznaczne poczucie wstrętu i obrzydzenia, bez którego niemożliwe jest uzyskanie podmiotowej samodzielności. W Histoires d'amour (Seuil: Paris 1984) miłość została ściśle związana z językowym  zakorzenieniem w rzeczywistości. I w końcu w Czarnym słońcu otrzymujemy opis podmiotu depresyjnego, pozbawionego możliwości jakiejkolwiek symbolizacji, lecz szukającego dla swego udręczonego ciała jakiejkolwiek szansy ekspresji.

 [z materiałów wydawnictw]

 

Oprócz tego zapraszamy na:

 

  • TRANSLATORIA - wokół zagadnień nowoczesności: vol 2. Przestrzeń publiczna
  • PROJEKCE - m.in. Pola Negri po słowacku, Lars von Tier w swoim Królestwie
  • SPOTKANIA INTEGRACYJNE - jak zwykle jak najbardziej międzywydziałowe
Naga prawda o Negri


Muzeum Kinematografii w Łodzi

Międzywydziałowe Koło Naukowe Teoretyków Kultury Uniwersytetu Łódzkiego

 

 

zapraszają na spotkanie, podczas którego

 

Viliam Jablonický

słowacki publicysta i krytyk filmowy, wygłosi odczyt

 

Pola Negri: słowacka i polska

Prowadzenie: Ewa Ciszewska (Uniwersytet Łódzki)

po spotkaniu pokaz filmu Mariusza Kotowskiego o życiu aktorki

„Życie jest snem w kinie" (89 minut)

 

Wstęp wolny

 

22 lutego 2008 r. (piątek) godz. 17.00 Muzeum Kinematografii, Łódź, pl. Zwycięstwa 1

 
1 , 2